tisdag 23 oktober 2012

Grytlapp

Igår fyllde världens bästa vikarie år! Så fort vi behöver vikarie så önskar vi henne och vi blir lika glada varje gång hon kommer till oss. Då personal hos oss har blivit opererade lite hit och dit så har hon nog varit hos oss i en månad nu eller så. Underbart! Inte att folk behöver operera sej men att vi har fått ha vår älskade bästaste vikarie! Och då jag jobbar med barn så känns det verkligen bra att det i möjligaste mån är samma vikarie. Till slut så känns hon ju heller inte som en vikarie då hon lär känna alla barn och blir inkörd i alla rutiner. 

Fyllde år gjorde hon iallafall och då hade jag virkat något till henne + att vi på avdelningen fixat ett humorkort :-)
När jag fick reda på att det var dags för henne att fylla år så bad jag henne att helt enkelt säga några färger, två av de nämnda färgerna var lila och rosa. Det hade jag hemma så jag satte igång med att virka.
Jag virkade och virkade och virkade och tills slut så var det en grytlapp modell lite större. Så stor att det bör gå att lyfta ut en plåt med endast denna grytlapp.
Av någon anledning så har jag lite svårt för att följa ett mönster till punkt och pricka, så också denna gång. Så det blev ingen vanlig ögla utan det blev ett litet "hål" i ett av kantvarven. 

Vad jag har använt för garn och så står att läsa om i mönstret, för, för en gångs skull har jag följt mönstret så pass mycket att jag har använt det rekommenderade garnet och den rekommenderade storleken på virknål :-) fast jag körde på med egna färger...

Läs gärna om vad de andra i Husmorsskolans Nya Syförening har gjort! Klicka här!!

3 kommentarer:

  1. Så fina färger på grytlappen. Vikarien blev alldeles säkert glad.

    SvaraRadera
  2. Riktigt fina färger på den! Har du blockat den eller lyckas du virka sådär platt? Själv när jag ska göra rutor så har dem en tendens att bli väldigt, väldigt buckliga. Gissar på att jag ändrar hårdhet i maskorna lite titt som tätt.. =) Tror nog hon kommer bli väldigt glad över den presenten.

    SvaraRadera
  3. mycket elegant lösning på "öglan"!

    SvaraRadera