tisdag 7 augusti 2012

Femtimmarskofta

En femtimmarskofta har jag varit sugen på att sticka riktigt länge. Men det har saknats tid. Nu tog jag mej tid. 
Om tiden blev 5 timmar vet jag däremot inte för jag klockade mej inte. Det får bli nästan gång. För en nästa gång är jag rätt så säker på att det blir, den var nämligen väldigt rolig att göra även om jag nog tycker yemenvästen, särskilt den flätstickade var lite roligare.
Jag har använt mej av stickor 6 precis som mönstret säger och även lite tunnare garn, precis som mönstret säger. Jag följde även mönstret! Det är inte alltid jag gör det för ofta när jag gör något så kommer jag på en massa på vägen som jag bara måste testa, på en gång! Garnet blev favoritgarnet från Järbo - Soft Cotton.
Jag valde att virka ihop undersidan av ärmen för att få så lite att sy som möjligt. Väljer ni att virka i flera färger så är ett tips att låta, som här, det ljusa garnet hänga kvar utan att klippa av den medan det rosa stickas och sen när det är dags att virka ihop ärmen så byter man bara garn samtidigt som färgen på tröjan byts. Lärdom från första ärmen där det rosa lös igenom där ärmen var ljust så det var bara att repa upp och virka om. 
Att jag valde att sticka koftan i två färger beror helt enkelt på att jag ibland kan tycka det är lite svårt att räkna varv. Till att börja med så gjorde jag först koftan helt ljus men när jag började på ärmen så blev det jättesvårt att se exakt var den började så att då räkna varven som ärmen skulle ha blev helt omöjligt för mej. Nu gjorde jag så att när varven börjas räknas så bytte jag från rosa till ljust och helt plötsligt så blev det hur lätt som helst att räkna. 

Hos husmorsskolan hittar du alla andra bidrag till Husmorsskolans Nya Syförening. Klicka här

4 kommentarer:

  1. jättefin kofta.. =)

    SvaraRadera
  2. Jättefin. Sån vill jag också göra.

    SvaraRadera
  3. Men du. Jag kan översätta mönstret åt dig om du vill. Det är enkel stickning och lite text.

    SvaraRadera
  4. Supersöt kofta! Jag har så svårt att tänka mig att man kan sticka en hel kofta på bara fem timmar... Men kanske är det värt att prova!

    SvaraRadera